Klagmaja

Nu kommer det bli lite gnäll, så orkar man inte läsa sånt så får man klicka vidare till en annan blogg redan nu.

I går var det en väldigt jobbig dag, jag hade feber till och från hela dagen, hög sådan också. Blev virrig. Jag frös så att jag skakade ena stunden och svettades som en tok den andra. Och så har jag mjölkstockning och Sigge var på dåligt humör nästan hela dagen. Mjölkstockning och ett barn som skriker är en dålig kombination- ja eftersom att det produceras mera då.

Pricken övet i kom på kvällen när jag satt med en otröstlig Sigge som bara skrek och skrek. Ja då klämmer Micke ur sig "jag måste få vila" (som att jag inte behöver de då). Vad ska jag göra åt sitationen då? Kan ju inte direkt stänga ut han (Sigge alltså) på balkongen. Vagnen är bara att glömma eftersom att man vägrar gå ut bland folk med en bäbis som skriker. Åka bil ensam går inte heller, så det finns inte så många alternativ. Vi måste vara hemma.

Även fast jag mådde superdåligt vissa stunder igår så bet jag ihop och gjorde det bästa av situationen. Jag gick till och med till BVC.

Jag förstår att man vill sova riktigt när man ska upp och jobba, ja det förstår jag verkligen. Att vara hemma med ett barn är som ett heltidsjobb. Ett par raster när barnet sover. Den stora skillnaden är att man inte kan ringa och sjukanmäla sig, det är bara att pallra sig upp ut sängen.

Jag får ofta höra "men du får ju iaf sova hela nätterna". Hmm ja nu är det ju inte riktigt så. Varja natt så ammar jag, byter blöjor, stoppar in nappen, lägger på filten, försöker få han somna om, lägger upp han på kudden. Och detta är om och om igen. Plus att jag vaknar varje gång han låter, om det så är en snarkning eller en suck. Ja med andra ord så blir det inte så mycket sömn.

Måste påpeka att jag älskar att vara med Sigge. Den största skillnaden med att jobba och vara hemma med ett barn måste ändå vara att man aldrig blir ledig. Man "jobbar" dygnet runt. Det är först i dag som jag fattar innebörden av "egen tid". Innan tyckte jag att det lät otroligt fjantigt. Det svåra är hur man ska göra för att få den där tiden?

Ne nu ska jag passa på att städa medans Sigge sover. Undra hur många som passar på att städa när dom har rast från sitt jobb? Inte många förmodligen.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

När jag läser det du har skrivit så kommer jag ihåg hur det var när Johan var liten och hade kolik. Bara skrik, ingen sömn och till slut var man som en sömngångare. Men Linda, vet du vad, här är det nära och kära, vänner och bekanta som du ska ta hjälp av. Man får be om hjälp och man ska göra det. Du vet att vi alla ställer upp när vi kan. Lämna Sigge till någon du känner förtroende för och åk hem och vila/sov. Han kommer att klara sig, även om han kommer att sakna sin mamma. Och du får vila lite och det är välbehövligt i sådana här situationer. Klart att man älskar sitt barn över allt på jorden men ibland så behöver man få vara själv också och göra det man själv vill. Du får inte glömma bort dig själv!

2009-07-30 @ 12:00:52
URL: http://liteavallting.blogg.se/
Postat av: -c-

Febern har du i och med mjölkstockningen. Man kan känna som att man har influensan. Du behöver VILA nu då du har en infektion i kroppen. Få honom att förstå det eller be någon på BVC tala om det för honom. Ibland behövs det höras från någon annan.



Vet preciiis hur det är då karln måste få vila för att han är så "slut".. Man blir SÅ less!



Typisk vardag: Guuben jobbar och kommer sedan hem för återhämtning. Deg i soffan, lite lek med det glada barnet då det passar honom själv. Och sedan sömn hela natta. Därefter stiger han upp utvilad och sliter i dryga 8 timmar innan nästa vila kommer.



Så är det dock inte för oss mammor. Där är det fullt ansvar 24h/dygnet. Något karlarna inte alls förstår förns de själva står med pappadagarna. Men då låter det såhär: "gud vad jobbbigt barnet har varit idag (som att det skulle ha varit lättare då du var mammaledig, då du var nyförlöst, under de gånger du varit sjuk mm).. Pappan måste förståss få avlastning och lämnar sedan över barnet till dess mor som just kommit hem från sitt arbetspass.. =)



EGENTID är VIKTIGT för att må bra. Glad mamma = glada barn (och sambo)..

2009-07-30 @ 12:30:20
URL: http://-c-.bloggagratis.se
Postat av: -c-

Oj.. varför skrev jag inte en bok med detsamma? Ha ha. Ursäkta all text ;)

2009-07-30 @ 12:31:01
URL: http://-c-.bloggagratis.se
Postat av: -c-

Kom föresten att tänka på då jag hade magsjuka. Jag både sketoch spydde ner mig stup i ett samtidigt som jag hade mjölkstockning och var tvungen att passa en liten bebis och en förkyld 4-åring, samtidigt. Björn blev ju sur på MIG då han tyckte jag krävde för mycket den natten jag mådde som sämst och Amanda bara skrek ..för han skulle ju kinsann upp på jobb och kunde iiiinte sjukanmäla sig för att hjälpa mig där hemma.



Jag har sagt det förr, jag säger det igen ..kaaaaarlar!

2009-07-30 @ 12:33:45
URL: http://-c-.bloggagratis.se
Postat av: Gammel moster Britten

Linda du vet att det bara är och ringa så hjälper vi dig. Förstår att det är jobbigt med feber och allt. Men så här är det man är alltid nr 2 när man har fått barn. Vet inte varför man inte kan dela första platsen men man sätter alltid barnet först.

Men du vet att du kan lämmna Sigge hos mig ett par timmar så du får vila och vara för dig själv. Det är viktigt att du orkar med. Jag fixar att byta blöjor även om det är skit över allt det vet ju du..... Nä glöm inte att ta hjälp när du känner för det.

2009-07-30 @ 13:01:53
URL: http://liteavallting.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Vännen!

Jag beundrar dig för att du är stark och en BRA mamma till Sigge, den BÄSTA! Jag har ingen som helst aning om hur det är att vara mamma 24 timmar om dygnet. Så jag kan inte som ovanstående inlägg komma med ett tips. Men jag kan stötta dig som vän och du vet hjärtat att du när som helst kan ringa till mig. Oavsett när på dygnet, vad det än gäller om det så bara är att få surra ur dig, umgås, diskutera eller varför inte be mig om hjälp! Om det så är att följa med i bilen, ica eller varför inte städhjälp? Vill du ha en stund för dig själv så ställer jag mer än gärna upp som barnvakt! Kom ihåg det gumman!



Hoppas det ordnar till sig med feber och mjölkstockning. Tänk positivt, det blir bättre! Och på mån ska ni ju iväg på minisemester:-)



STOOOOR KRAM!!!

2009-07-30 @ 17:24:51
URL: http://emmeliem.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack så mycket, va gulliga ni är. Vilket stöd jag har, det känns skönt.

2009-07-31 @ 09:24:42
Postat av: -c-

Ja, det vore skojj! Menar du den på Norra där vi var förut eller den riktiga/stora lekparken uppe på Norra? =)



Det där får vi inte glömma nudå då flikkorna kommer. Du får lägga en påminelse då det närmar sig =p

2009-07-31 @ 12:56:55
URL: http://-c-.bloggagratis.se
Postat av: madde

men gud vad bra skrivet!!!!!!!!=) ja, så säger alla dom tror att man kan sova å vila när man vill, men så är det INTE!!!!!!=)

Att va mamma är såååå mkt jobbigare än att ha ett jobb, då jobbar man 8timmar,går hem,och lämnar jobbet på jobbet,de är en helt annan sak, vi mammor kan INTE sjukanmäla oss,eller lämna våra små efter 8timmar! Dygnet runt är vi med dom!!! Och de är inte lätt, jag trodde de skulle va lättarte än så här men icke!!!=) vi gör det bra!!=)

har ni en babysitter!???=) Tro mig,våran babysitter ÄLSKAR lillan,jag får väldigt kt avlastning av den!

2009-07-31 @ 20:18:25
URL: http://madeleinesophie.blogg.se/
Postat av: Micke

Fy fan för alla käringar som tror jag sover hela natten... Har denna vecka sovit ca 3-4 timmar per dygn... så så himla svinig e jag nog inte... :) Nä nu ska jag lägga mig och sova en så där tolv till femton timmar! SEMESTER!!!!

2009-07-31 @ 22:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback